
Сім «НЕ» щодо дитини
Виховання – неодмінний етап формування особистості. Але
деякі батьки помилково розуміють під вихованням повний контроль за діями,
словами й навіть настроєм дитини. На жаль, такий підхід не формує, а нівечить
характер. Є речі, до яких не можна змушувати дитину, якщо ви не хочете
виростити слабку, депресивну й залежну людину.
1. Не змушуйте дитину їсти.
Жодна жива істота не дасть собі загинути, якщо вона має їжу, жоден звір у
природі не їсть проти своєї волі. Навпаки, їжа є нагородою, задоволенням,
довгоочікуваним угамуванням голоду. Наш організм еволюційно налаштований на
брак їжі, тому ми споживаємо стільки, скільки нам потрібно, а часом і трохи
більше. Отже, змушувати когось їсти протиприродно. Примусове годування зіб’є природні цикли організму дитини, а головне – розучить прислухатися
до своїх потреб. Звичка без бажання і проти волі класти щось до рота й
пережовувати згодом може призвести до ожиріння, потреби гризти неїстівні
предмети, на зразок ручок і олівця (адже в дитинстві рот повсякчас був чимось
зайнятий, і це не було пов’язано з апетитом), і навіть до куріння.
2. Не змушуйте дитину
брехати.
Як ви зможете пояснити дитині, що брехати мамі й татові не можна ніколи, а
тітці-доктору або бабусі іноді можна? Діти не розуміють таких речей, як благий
обман і політика подвійних стандартів. Принципи повинні бути чіткими: брехати
або можна або не можна. Змусивши дитину один раз збрехати бабусі або лікарю, не дивуйтеся
потім, що вона бреше й вам. Ви її цього навчили.
3. Не змушуйте дитину
просити у вас пробачення, якщо вона сама до цього поки що
не готова.
Нещире прохання – це приблизно те саме, що й брехня. Якщо ваша дитина
вдарила когось у пісочниці, довела до сліз, відняла іграшку – поясніть, що
відчуває скривджена людина. Перш ніж вимовити значущу фразу, дитина повинна
усвідомити свою провину. Інакше вона не навчиться думати про почуття інших
людей і вважатиме, що промовити кілька лицемірних слів достатньо, щоб загладити
провину.
4. Не змушуйте дитину робити нецікаву
справу.
Діти дошкільного віку вчаться граючи. Це ділянка їх найінтенсивнішого
розвитку: в ігровій формі малюки засвоюють нові моделі поведінки (доньки-матері,
учень-учитель, продавець і покупець), учаться лічити, читати, запам’ятовують пісні
й вірші. На жаль, у цьому віці дуже легко прищепити дитині відразу до навчання,
спорту або музичних занять – досить змусити її робити те, що їй не подобається.
Так вона не навчиться шукати справу, що по-справжньому її цікавить і приносить
їй радість. Років за вісім- десять це виллється у проблеми з профорієнтацією,
брак мети й цікавості до життя. Саме з цих пригнічених примусовою активністю
дітей виходять апатичні юнаки й дівчата, які самі не знають, чого хочуть.
5. Не змушуйте дитину довго
залишатися в місці, яке їй геть не подобається, ночувати там, де некомфортно,
залишатися наодинці з людьми, яких вона не любить або боїться.
Не залишайте дитину з нелюбою нянею, тіткою або бабусею. По-перше, це може
завдати дитині серйозної психологічної травми. По-друге, особистість дитини
буде пригнічена, і вона надовго запам’ятає стан пішака, на бажання якого ніхто
не зважає. Це дуже шкідливо для самооцінки й морального стану. Краще обережно
розпитайте, чому вона не любить проводити час із певними людьми чи в певному
місці. Можливо, після цієї розповіді ви й самі вирішите. Що дитині нема чого
там робити.
6. Не змушуйте дитину
дружити з кимось.
Зрозуміло, непогано заохочувати дитину до контакту з іншими дітьми. Батьки можуть
створювати ситуацію, що спонукає дітей до спілкування: запрошувати гостей з
іншими малюками, виходити гуляти на майданчик і в пісочницю. Але не змушуйте
дитину дружити з дітьми, які їй не подобаються, лише тому, що ви вважаєте їх
підхожою компанією. У вашої дитини є власні душевні потреби і власне уявлення
про людей, з якими легко й добре. Уміння обирати собі друзів у дитинстві
переростає потім в уміння вибирати роботу, кохану людину, оточення. Не позбавляйте
свого малюка цієї здатності.
7. Не змушуйте дитину бути
не такою, яка вона є.
Найжахливіше почуття – сором за себе. Не кажіть дитині, що вона погана,
коли вона така, яка є, і повинна стати якоюсь іншою – спокійнішою, або,
навпаки, розкутішою, менш сором’язливою. Не змушуйте дитину бути веселою, якщо
вона тиха й задумлива. Не вказуйте їй постійно на реальні або уявні вади. Сім’я – це місце, де люди люблять одне одного такими, які
вони є. Лише так вони можуть стати кращими.
Джерело "Психолог дошкілля" № 2 (79) 2016 р.
* * *
У нашому дошкільному закладі
не прийнято:
· З’ясовувати стосунки між вихователями і
батьками в присутності дітей.
·
Робити
зауваження чужим дітям за відсутності їхніх батьків і розбирати дитячі
конфлікти без усіх учасників.
·
Підвищувати
тон у розмові з працівниками закладу.
·
Проявляти
невдоволення з приводу роботи педагогічних працівників у розмові з батьками
інших дітей.
·
Не
відвідувати батьківські збори.
·
Агресивно
реагувати на зауваження будь-кого з працівників закладу.
·
Звинувачувати
вихователя в тому, що дитина забруднила одяг під час прогулянки. У шафці завжди
має бути змінне вбрання.
* * *
Джерело інтернет-ресурс
* * *
12 квітня практичним психологом Стельмах Наталією Михайлівною
був проведений семінар-практикум з елементами тренінгу «Профілактика емоційного
вигорання серед педагогів закладу дошкільної освіти».
Мета заходу ознайомити педагогів із поняттям і симптомами
професійного вигорання; підвищувати знання працівників закладу дошкільної
освіти з питань збереження та зміцнення їх професійного здоров’я; сприяти
особистісному й духовному зростанню.
Немає коментарів:
Дописати коментар